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Innovative Systems for Hydrogen Storage

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Innovative Systems for Hydrogen Storage

Nella prospettiva di un economia basata sull’uso del vettore idrogeno, lo sviluppo di un sistema di accumulo sicuro ed efficiente riveste un’importanza fondamentale. Tra i sistemi di accumulo più promettenti vi sono gli idruri metallici e/o chimici e l’accumulo ad alta pressione in recipienti realizzati in materiali compositi. Il presente lavoro descrive l’attività svolta nell’ambito di un progetto nazionale italiano, il cui obiettivo era lo sviluppo di tecnologie innovative in applicazioni specifiche, quali la generazione di energia elettrica e il settore dei trasporti (con particolare attenzione al trasporto fluviale o marino, in aree protette). I prototipi realizzati nell’ambito del progetto sono stati installati presso la centrale di produzione di energia elettrica di Fusina (Venezia). L’attività è stata completata da una studio di fattibilità esecutiva in vista dell’applicazione industriale delle tecnologie sviluppate.

One of the main challenges in the perspective of a hydrogen economy is the development of a storage system both safe and with high weight capacity. Among the most promising systems are the storage in metals and chemical hydrides and the high pressure storage in tanks made of composite materials. Both these technologies allow volumetric densities equal or higher than that of liquid hydrogen. The present work deals with the results obtained in a Italian national project, whose objectives have been the development of innovative technologies in specific applications: large scale energy storage, stationary applications in distributed generation, and automotive (with a particular attention to the fluvial and the sea transportation in protected areas). The theoretical, modellistic and experimental activities have been oriented to the development of innovative high capacity metal hydrides, the study of a regeneration method for chemical hydrides, the integration of intermediate pressure electrolyzers with advanced compressors and, finally, the development of thermo mechanical models for executive design of storage systems. A number of prototypes has been realised and installed in a test facility in the Fusina (Venezia) power plant. The activity has been completed with an executive feasibility evaluation, in the perspective of industrial applications.

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